tirsdag den 21. april 2015

Løb: Lygtepælsintervaller

Vi skiftede linjefag her efter påske, og det er dermed slut med fysisk træning. Det er nemlig ikke et fag, der bliver tilbudt i denne periode. Desværre. Så nu har jeg sommerfit (zumbainspireret dans og bevægelse til god musik og med højt humør, samt lidt øvelser til mave og baller/lår) og smykker, hvilket jeg også er ganske tilfreds med. Men jeg tror, jeg kommer til at savne den hårde træning med Martin. Tænk, at jeg skal sige det.

De sidste to gange i forløbet var vi udenfor, i stedet for vores sædvanlige crossfitinspirerede træning i salen. Salen var nemlig optaget af musikteaterfolkene. Den første gang udendørs træning bød på lygtepælsintervaller. Det lyder underligt, men jeg siger jer: det var hårdt! På den fede og gode måde, og det er klart noget jeg både kan anbefale, og selv har planer om at gøre igen. Særligt nu her, hvor vejret bliver bedre og bedre, vil jeg forsøge at få inkorporeret intervaller i min ugentlige træning. Jeg har før delt HIIT med jer, og nu er der så lidt mere intervalinspiration.

Træningen, lygtepælsintervallerne, var bygget op således:
  • 2-3 km. opvarmning: Løb i et roligt, jævnt og komfortabelt tempo. Det skal gå så langsomt, at du kan snakke hele vejen og ikke føles anstrengt.
  • 25 min. lygtepælsintervaller: Find et langt stykke vej (gerne op ad bakke for at udfordre sig selv yderligere), hvor der er placeret 10 lygtepæle med jævne mellemrum (en anden form for afmærkning kan selvfølgelig også anvendes). Løb så, i et højt tempo, til lygtepæl nummer 10, og lunt langsomt tilbage til udgangspositionen mens du får styr på dit åndedræt. Løb så hurtigt til lygtepæl nummer 9, og langsomt tilbage. Så lygtepæl nummer 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 - husk hele tiden at løbe langsomt helt tilbage til start. Fortsæt enten til du har løbet til alle lygtepælene, eller til der er gået 25 min. Du kan også køre den omvendt. Altså starte med lygtepæl 1, så 2, 3, 4, 5 osv.
  • Afjogning: Lunt ligeså stille hjemad i et roligt tempo. Du skulle gerne være godt træt efter intervallerne, så det burde ikke være svært at løbe langsomt.
Vores træningspas endte med at være på omkring 9 km, inklusiv opvarmning og afjogning, men det kan let op- eller nedjusteres alt efter niveau. I stedet for at løbe til 10 lygtepæle kan I nøjes med 5, eller i stedet for at løbe i 25 min. kan I blot tage et kvarter. På samme måde kan I også gøre det hårdere, ved fx. at løbe 2 gange til hver lygtepæl eller måske fortsætte i 40 minutter. Jeg synes nu at det var rigeligt hårdt med 10 lygtepæle/25 min, men måske er I lavet af jern!

Som sagt gjorde vi det op ad en laaaang bakke, men det kan I jo selv vurdere om I også har lyst til. Det havde den effekt at det var ekstra hårdt på vej op, hvor man også skulle presse tempoet, men at det så til gengæld også var endnu lettere på vej ned, hvor man skulle have lidt styr på vejrtrækningen.

Jeg kan i hvert fald anbefale jer at I afprøver det! Jeg garanterer at det er hårdt, men også at det virkelig er noget, der rykker på konditionen, og som tilmed er sjovt - synes jeg i hvert fald.

Og for at det ikke skal være løgn, så er det vist netop disse intervaller Martin har planer om at udsætte os for i eftermiddag, hvor han tilbyder løbetræning for dem, der har lyst. Årh, det bliver varmt, fedt og hårdt, tror jeg. Hader det altid lidt på forhånd, men når jeg først er i gang, så elsker jeg at mærke min krop arbejde!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar