mandag den 6. april 2015

Mit Andet Halvmarathon

I dag gjorde jeg det igen: løb et halvmarathon. Ligesom første gang, jeg gjorde det, var det til Fruens Bøge Marathon i Odense, hvor man kan løbe både hel- og halvmarathon. Og igen var det en vildt fed oplevelse!

Ligesom sidst var udgangspunktet at jeg blot skulle løbe en del af halvmarathon'et, som et led i træningen frem mod Lillebælt Halvmarathon til maj, og så vurdere hvor langt benene var friske til at fortsætte. Hoften murrede en smule, og jeg var lidt i tvivl om hvorvidt jeg skulle stoppe efter 3 runder á 5,3 km - altså ved ca. 16 - eller om jeg skulle tage den sidste runde med. Den stædige løbermentalitet vandt dog over risikoen for at fremprovokere overbelastningen igen. Jeg nåede frem til at lidt ondt i hoften var dét værd. Jeg var jo frisk, og havde luft og overskud til at fortsætte, så hoften skulle ikke have lov til at bestemme, hvorvidt jeg skulle stoppe eller ej. Så måtte jeg bare tage eventuelle smerter bagefter.

Og så gik det over al forventning, og jeg skruede tempoet gevaldigt op på den sidste runde. Nu havde jeg jo taget beslutningen, så kunne jeg lige så godt trykke den af. Det kunne man bestemt også se på mine kilometertider. De første 16 km løb jeg med en snitfart på 5:46, mens de sidste 5 km blev løbet med omkring 5:10 i snit. Det resulterede så også i at jeg slog ny PR: 1:58:40. Det er 10 sekunder hurtigere, end min debut på halvmarathon, og det er jeg yderst tilfreds med, hoften taget i betragtning.

Vejret var jo helt fantastisk i dag, min familie var med for at heppe, og stemningen ude til Fruens Bøge er altid helt vildt god. Der er mange garvede løbere, der kommer for at have en god fælles løbeoplevelse og bare nyde turen, så rigtig mange kender hinanden og snakker løs på hele turen. Depotet er også yderst velassorteret, hvilket jeg huskede at tage billeder af denne gang. Det er også noget, der bliver snakket om og nævnt som en af kerneværdierne til Fruens Bøge Marathon.

Jeg håber bestemt på at kunne være med til mange flere af disse løb, der bliver arrangeret med jævne mellemrum. Generelt set glæder jeg mig helt vildt til mange flere succesløbeoplevelser. Indtil videre har jeg ikke haft en dårlig oplevelse til et løb, og det er jeg helt vildt glad for. Jeg nyder at løbe - også for mig selv - men der er altså også noget særligt ved at være med til arrangerede løb. Både de store, med kommentatorer og heppere, og de mindre, hvor det sociale er i fokus. Det er skønt at bruge tid i løbeskoene på både den ene og den anden måde.

Så nu er jeg sådan liiiiidt træt, har ret ømme lægge og en pænt stor vabel på den ene fod. Jaja, der er mange glæder ved at løbe. Jeg glæder mig til at lægge mig i min seng i aften, ude på efterskolen. Påskeferien er nemlig slut, og jeg skal tilbage til NÅE her til aften.

1 kommentar:

  1. Det må virkelig være en vild fed fornemmelse, at løbe et halvt marathon! Tillykke med det!

    God Mandag!
    www.kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk

    SvarSlet