fredag den 22. maj 2015

Oldemors Tærte med Jorbær & Hvid Chokolade

Nogle fredage kræver kage. Fredagskage. Og det gjorde denne fredag blandt andet. Vi havde inviteret mine bedsteforældre, og moster, onkel og bonusfætter til at komme herud til "sammenskudsgilde". Vi lagde hus til og sørgede for dessert, og de medbragte ingredienser til aftensmaden. Det endte med at være en ret hyggelig komsammen.

Kagen, jeg hurtigt smækkede sammen, endte også med at blive en succes. Det var en videreudvikling på min oldemors gamle syltetøjstærte, i hvilken jeg anvendte friske jordbær og hjemmelavet jordbærmarmelade, i stedet for den blommemarmelade, der er i den oprindelige version, jeg husker fra min oldemors køkken. Tærten har også fået tilføjelse af lidt havregryn i dejen, der giver lidt ekstra smag og tekstur, og så lidt ekstra knas og lækkerhed, i form af hvid chokolade. Mums, den blev god, kan jeg fortælle jer! Serveret med cremefraiche og ekstra friske jordbær, var det en helt perfekt fredagskage, og afslutning på en hyggelig aften, hvor menuen ellers stod på grill.

Det er en forholdsvis let og hurtig kage, og det allerbedste ved den er, at den kan customizes. Ligger du inde med et glas hindbærmarmelade, smider du bare det på i stedet for jordbær. Mere til mørk chokolade end hvid? Skift du bare det ud! Nøddeallergiker? Udelad nødderne. En af de heldige, der har rabarber i haven lige nu? Vend dem i lidt sukker, og brug dem i stedet for marmeladen. Der er så mange muligheder med denne kage!

Opskrift på Oldemors Tærte, med jordbær & hvid chokolade, til ca. 8 personer:
150 g. smør, stuetemperatur
150 g. rørsukker
1 tsk. vaniljesukker
1 æg
100 g. hvedemel
75 g. havregryn
1 tsk. bagepulver
ca. 150 g. friske jordbær
1-2 dl. god jorbærmarmelade (cirka)
50 g. hvid chokolade
30 g. mandler
  1. Pisk det bløde smør, rørsukker og vaniljesukker lyst og luftigt. Pisk det gerne et par minutter, til det er helt cremet.
  2. Tilsæt ægget, og pisk til dejen igen er ensartet og luftig.
  3. Bland hvedemel, havegryn og bagepulver i en skål, og rør det i smør/sukker/æggemassen.
  4. Fordel 3/4 af dejen i en smurt (tærte)form (evt. foret med bagepapir i bunden, hvis det er en springform - det brugte jeg) og glat overfladen ud.
  5. Bag kagen i 10 min. ved 180 grader.
  6. Skær imens jordbær i skiver, hak mandler og hak chokoladen.
  7. Fordel jordbærskiver og et lag jordbærmarmelade over kagen. Lad en centimeter eller to være i kanten.
  8. Drys den hakkede hvide chokolade over.
  9. Fordel det sidste af dejen i klatter ovenpå, og drys til allersidst med mandlerne.
  10. Bag kagen 30-40 min. ved 180 grader til den er gylden.
  11. Lad den køle helt af, inden den forsigtigt overføres til et fad, hvorpå den skal serveres.
  12. Server med cremefraiche, skyr eller en god kugle vaniljeis. Og også gerne en kop kaffe og en skål med friske jordbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar