fredag den 29. maj 2015

Sommerlig Cheesecake Trifli


Opskriften her har jeg fundet i gemmerne. En gammel kladde, jeg har haft liggende siden i sommers, men ikke fået udgivet. Tiden er bare fløjet afsted. Det blev vinter, og jeg synes ikke rigtig det var passende at bringe en opskrift på en sommerlig cheesecake, når jordbærerne ikke var i sæson. Men nu er jordbærerne snart tilbage (jeg glæder mig!), så jeg tænkte det var meget passende at bringe opskriften nu. 

Det er faktisk én af de der opskrifter, der er lavet uden sukker, smør, fløde og andre sager i den dur. Lige udover digestivekiksene, som du måske selv kan finde på et bedre alternativ til. Jeg valgte at se igennem fingre med det, for det var ikke så vigtigt for mig, at cheesecaken var 100% "sund", men hvis det er det for dig, kan du sikkert erstatte kiksene med ristede havregryn, finthakkede nødder eller noget andet. Prøv dig lidt frem her.

Men jeg lover dig en sød og lækker cheesecake, med smag og konsistens i top! En lille kage i en kop. En ret sød overraskelse, at forkæle familien med. Lav dem aftenen før, og hav dem klar til servering næste dag. Jeg overraskede Rasmus med en, da han kom hjem fra fodboldskole i sommers, og så nød vi dem sammen på terrassen. Det var ret skønt. 

Nå, nok om cheesecake. Hav en dejlig fredag!

Opskrift til 2 små cheesecake triflier:
3 digestivekiks
75 g. neutral smøreost (jeg brugte philadelphia light)
75 g. skyr
1 tsk. honning
et nip vaniljepulver
lidt citronsaft
2 spsk. jordbærgrød (kan udelades eller erstattes af anden frugtgrød/kompot - fx. rabarber)
friske, danske jordbær
  1. Pisk smøreost, skyr, honning og vaniljepulver godt sammen til en cremet, ensartet masse.
  2. Smag til med lidt citronsaft og evt. ekstra honning.
  3. Knus digestivekiksene til krummer i en plastikpose. 
  4. Læg i lag: kiks, creme, evt. jordbærgrød, kiks og creme.
  5. Dæk glassene med film og sæt dem på køl natten over.
  6. Top med søde jordbær skåret i stykker, og server med det samme.

1 kommentar:

  1. Den ser så sommerlig og god ud! Mums ;-)
    Det eneste der skrammer mig er cheese, er ikke så vild med ost, haha!

    Knus
    www.kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk

    SvarSlet