tirsdag den 26. maj 2015

Speltsalat med Squash, Gulerødder & Feta

Jeg er blevet helt vild med at bruge squash i madlavningen. Det er en ofte anvendt råvare på skolen, så det er her jeg har fået øjnene op for mulighederne for at bruge den agurklignende grøntsag. Jeg har både brugt den som hovedelement i en salat, som her, og nu også lidt mere skjult i denne skønne speltsalat. Min familie er nemlig ikke så ovenud begejstrede for den rå squashsmag som jeg, så det handler om enten at peppe den op eller skjule den lidt.

I denne salat er der masser af smag fra citron og friske krydderurter, som squashen suger til sig. Særligt efter en nat i køleskabet, har smagene virkelig samlet sig. Squashen smager altså ikke igennem af rå squash, men giver ekstra fylde og tekstur til salaten. Så her kan selv squashpesimister være med.

Det er faktisk gået hen og blevet en af mine yndlingssalater, som jeg tænker jeg skal lave mange gange i løbet af sommeren. Den er nemlig ret perfekt til grill, og så går den til det meste kød og fisk. Vi spiste den til grillpølser om aftenen, og dagen efter plukkede jeg lidt røget laks i stykker, og vendte det i salaten til frokost. Begge dele smagte fortrinligt! Helt for sig selv, er den bestemt heller ikke dårlig, og kan sagtens gøre det ud for et måltid.

Tror heller ikke at salaten ligefrem ville blive dårligere ved at få tilføjet lidt forårsløg, friske grønne asparges, soltørrede tomater eller måske pinjekerner. Jeg vil i hvert fald eksperimentere videre!

Opskrift på speltsalat med squash, gulerødder & feta til 5-6 personer:
250 g. speltkerner (ukogt vægt)
1 squash
3-4 gulerødder
en stor håndfuld frisk bredbladet persille
en lille håndfuld frisk basilikum
en lille håndfuld frisk mynte
50-100 g. blød feta
1 citron, skal og saft
1-2 spsk olivenolie
salt & peber
  1. Kog speltkernerne i saltet vand efter anvisning på pakken. Skyl dem under koldt vand, og lad dem køle af.
  2. Riv squashen groft.
  3. Skræl gulerødderne og skær dem i bittesmå tern.
  4. Hak krydderurterne fint.
  5. Bland afkølede speltkerner, squash, gulerødder og krydderurter, og smuldr fetaen heri.
  6. Riv citronskallen fint.
  7. Pisk citronsaft og -skal, olivenolie, salt og peber sammen, smag til og vend dressingen i speltsalaten.
  8. Lad salaten trække på køl et par timer inden servering - allerhelst natten over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar