onsdag den 1. juli 2015

Chia Grød

Har I hørt om chiafrøene? De små superfrø? Jeg er ingen ekspert på området, men har læst mig frem til at chiafrø indeholder et hav af mineraler og vitaminer, næringsstoffer og kostfibre. Kalk, anitoxidanter, omega-3-fedtsyrer, proteiner - listen er lang over alle de gavnlige ting, der er i chiafrøene (prøv selv at google lidt hvis du er nysgerrig.) Om man kan mærke et boost på sundheds- og velværeskalaen ved at inkorporere chiafrø i sin kost, kan jeg ikke udtale mig om.

Men der er nogle af de evner de små frø har, som jeg synes er ret sjove at lege med. I sig selv er de helt små, og minder lidt om blå birkes eller bittesmå hørfrø. I deres rå form giver de godt med knas - fx. ovenpå bagværk eller i salater. Og det, jeg synes er mest imponerende, og som jeg har benyttet mig af i denne opskrift, er deres evne til at opsuge mere end 12 gange deres egen vægt. De danner altså en gelelignende substans, hvis man lader dem ligge i væske, og det er netop grundlaget for den populære chiagrød, som jeg endelig også har fået afprøvet.

Her er chiagrøden lavet i tre varianter: en plain med en smule vanilje, en lyserød sag med hindbær og en chokolækker én, der er sødet med banan. De er alle rigtig lækre, men den helt klassiske med vanilje er nok min favorit. Det er også den, der giver størst muligheder for at lege med toppingen, der i dette tilfælde blot var en frisk abrikos. Men jeg synes I skal lade det komme an på en prøve, teste alle tre slags og så fortælle hvilken én, der var jeres favorit og hvilken topping, I brugte.

Det smarte ved chiagrøden er at den laves aftenen før, og er klar til at blive spist koldt fra køleskabet næste morgen. Smart og tidsbesparende! Klart noget, jeg vil benytte mig af, når det på et tidspunkt bliver gymnasietid.

Nå, nu er det vist tid til opskrifter:
Basis Chia Grød med vanilje, til 1 person:
1/2 dl skyr
1/2 dl mælk
1 spsk chiafrø
1 tsk akaciehonning
1/4 tsk vaniljepulver
topping - fx. frisk abrikos
  1. Rør skyr, mælk og chiafrø godt sammen.
  2. Rør akaciehonning og vaniljepulver i.
  3. Smag på grøden og tilsæt evt. lidt mere akaciehonning, hvis du vil have den sødere.
  4. Lad grøden stå på køl natten over.
  5. Rør grøden igennem, og tilsæt ekstra væske hvis du vil have den mere lind i konsistensen.
  6. Fyld topping på og nyd.
Choko Chia Grød sødet med banan, til 1 person:
1/2 dl skyr
1/2 dl mælk
1 spsk chiafrø
1/4 banan
1-2 tsk kakao
et lillebitte nip salt (virkelig lidt)
evt. en smule akaciehonning
topping - fx. jordbær
  1. Rør skyr, mælk og chiafrø godt sammen.
  2. Mos bananen og tilføj den sammen med kakao og salt.
  3. Smag på grøden og tilsæt evt. lidt akaciehonning, hvis du vil have den sødere.
  4. Lad grøden stå på køl natten over.
  5. Rør grøden igennem, og tilsæt ekstra væske hvis du vil have den mere lind i konsistensen.
  6. Fyld topping på og nyd.

Hindbær Chia Grød, til 1 person:
1/2 dl skyr
1/2 dl mælk
1 spsk chiafrø
1/2 dl hindbær (frosne eller friske)
evt. en smule akaciehonning
topping - fx. ristede kokosflager og cashewnødder og frysetørret rabarber
  1. Rør skyr, mælk og chiafrø godt sammen.
  2. Mos hindbærene (giv dem et hurtigt opkog hvis de er frosne) og rør dem i grøden.
  3. Smag på grøden og tilsæt evt. lidt akaciehonning, hvis du vil have den sødere.
  4. Lad grøden stå på køl natten over.
  5. Rør grøden igennem, og tilsæt ekstra væske hvis du vil have den mere lind i konsistensen.
  6. Fyld topping på og nyd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar