mandag den 6. juli 2015

Europa Tour: Dresden

I skrivende stund sidder jeg i en ferielejlighed i Prag. Min familie spiller meyer, og jeg har tid til at kigge på billeder og opdatere bloggen. For vi har haft nogle skønne dage!

Vores ferie startede fredag eftermiddag, da mine brødre var færdige på fodboldskole. Vi pakkede hurtigt det sidste, og satte kursen mod Dresden. Det var en laaaang køretur, men heldigvis uden voldsomme forsinkelser, og vi landede trætte på hotellet kort før midnat, hvor vi hoppede på hovedet i seng.

Næste dag, lørdag, vågnede vi, friske og veludhvilede, op til en lækker morgenmadsbuffet på hotellet, og da vi var godt mætte, bevægede vi os ud i Dresden. Og det var virkelig en dejlig, dejlig by!

Vi tog sporvognen fra vores hotel og ind til city (en let måde at bevæge sig rundt på) hvor vi startede med at besøge Zwinger Paladset, som vi egentlig ikke kendte til, men stødte på med det samme og var ret glade for at opleve! Det var både stort, flot og imponerende.

Herefter slentrede vi videre gennem byen, og sugede så meget byliv til os som muligt. Dresden er fyldt med små smalle passager og stræder, så der var nok at se. Det var ufattelig varmt, så hen ad formiddagen måtte vi også sætte os på en café foran den store kirke, for at drikke en kold sodavand og lige hvilke benene lidt.

Så gik turen mod lidt andre bydele, hvor vi ville se Volkswagen fabrikken og en botanisk have, men fabrikken var desværre lukket og den botaniske have lidt trist og svær at komme til. Vi endte i stedet i den lidt nyere bydel, hvor vi spiste sandwiches på en bænk og gik under træernes skygge. Her fik jeg også købt mig et par billige, hvide Birkenstock, som jeg længe har kigget efter.

Tilbage i den gamle bydel gik vi lidt mere rundt i kvarteret og var inde i kirken, inden det blev tid til en stor is i varmen. Der var SÅ varmt, at sveden løb af os, så det var virkelig tiltrængt med små skyggepauser. Derfor endte vi også med at finde et mall, som vi brugte et par timer i. For her var der nemlig aircondition. Lidt blev der shoppet, og ellers blev der mest bare kigget (bl.a. på fiiiiine chokoladebutikker) inden vi gik ud i selve byen, for at finde os noget aftensmad, som vi endte med at spise på en rigtig dejlig café, der serverede gode burgere og salater. Trætte bevægede vi os tilbage til hotellet, og gik (stort set) direkte i seng.

Dresden var alt i alt en skøn by, som vi alle er enige om at vi gerne vil vende tilbage til! Vores næste besøg skal måske være i efteråret, så vi har mulighed for rent faktisk at købe noget af den lækre chokolade fra de utallige chokoladebutikker, uden at den smelter mellem hænderne på os, og så skal det times, så vi er sikre på at Volkswagen fabrikken ikke er lukket. Den ville vi alle gerne have set! Men en dejlig, dejlig by, og en fantastisk god start på vores ferie, der søndag formiddag gik videre mod Prag.