onsdag den 12. august 2015

8 x Morgenmad

Jeg er vild med morgenmad! Synes det er sådan et rart måltid, og ofte er det sådan at hvis dagen starter med god morgenmad og god tid, sp bliver det også en god dag. Jeg sætter stor pris på at have god tid til at lave og nyde mit morgenmåltid, så det er altid noget, jeg prioriterer.

I hverdagen er det selvfølgelig vigtigt at få fyldt godt med energi på fra morgenstunden af, og her i ferien, hvor jeg har arbejdet en masse, har det også været vigtigt med et godt morgenmåltid. Nogle gange har jeg løbet før morgenmaden, og så er det ekstra vigtigt at få fyldt depoterne op. Jeg holder meget af at løbe før morgenmaden, da det er rart at få klaret hovedet og vågne helt, for at få gang i dagen. Og så er det bare ekstra rart at have en lækker omgang morgenmad og tid til at nyde en kop kaffe, at se frem til.

Gennem de sidste dage har jeg taget billeder af min morgenmad, så jeg kunne vise jer hvordan mine morgenmåltider kan se ud. Måske det kan inspirere lidt. Jeg har nydt at have ekstra god tid her i ferien, da det også har betydet lidt mere avanceret morgenmad. Men med den rette planlægning, er alle disse morgenmåltider mulige at lave i en travl hverdag. Bananpandekagerne og avokadomoussen ville jeg simpelthen bare lave aftenen før! Havregrøden ville jeg nok også blande om aftenen, så den blot skulle varmes om morgenen. Proteinbollerne fra Kohberg er ikke noget vi altid har, men her i ferien har vi købt dem et par gange. Jeg er helt vild med dem! Men i hverdagen ville bollen nok blive skiftet ud med ristet rugbrød.

Nå, men på billederne er der som sagt samlet otte gange typisk morgenmad. Som I kan se kan jeg godt lide at variere min mad, men der er også en del ting, der går igen. Jeg er mest til sød morgenmad, og har et lidt anstrengt forhold til æg og kød om morgenen. Det smager mig bare ikke. 1/2 liter vand (den fine grønne flaske) sørger jeg også for altid at drikke, og som oftes får jeg også en kop kaffe.
  1. Skyr med bærkompot, hjemmelavet müsli og bananskiver
  2. Proteinbolle fra Kohberg skåret i 3 skiver (ved at skære den i tre i stedet for to, kan man få flere forskellige madder - smart), med pålægschokolade, ost og hjemmelavet brombærsyltetøj, og peanutbutter og banan, samt kirsebær.
  3. Havregrød med solsikkekerner, hørfrø og birkes toppet med bananskiver og kanel
  4. Avokado/kakaomousse (lavet på 1/2 avokado, 1/2 spsk. chiafrø, 1/2 dl. mælk, 1-2 spsk. kakao, 1 tsk. akaciehonning og et nip salt) toppet med ristede kokosflager og blåbær
  5. Bananpandekager (lavet på 1/2 moden banan, 1 æg, 1 spsk. havregryn, 1 spsk. kokosfibermel, 1 tsk bagepulver og et nip salt) toppet med skyr, brombærmarmelade, en frisk abrikos og mandelflager
  6. Avokado/kakaomousse (lavet på 1/2 avokado, 1/2 banan, 1-2 spsk. kakao, 1-2 spsk. mælk og et nip salt) toppet med jordbær og valnødder
  7. Skyr toppet med cornflakes fra isis, akaciehonning og æbletern - dette var også efterskolemorgenmadsfavoritten
  8. Proteinbolle fra Kohberg skåret i 3 skiver, og igen med ost+brombærsyltetøj, peanutbutter+banan og pålægschokolade, samt vandmelon

Ingen kommentarer:

Send en kommentar