torsdag den 6. august 2015

Igang med Styrketræning

Allerede nu kan jeg sætte flueben ved et af målene for august måned: Nemlig at få genoptaget styrketræningen. Mit medlemsskab har, af gode grunde, været sat på pause det sidste år, i forbindelse med mit efterskoleophold. På efterskolen har jeg til gengæld fået masser af motion (foruden mine løbeture) - både i vores eget lille fitnessrum og til mine linjefag, og det har virkelig været fed træning! Jeg har kunne mærke en fremgang i både styrke og teknik, og jeg har været i noget nær mit livs form. Jeg kunne løbe langt og løfte meget, og følte mig rustet til hverdagens udfordringer. Min krop var, for det meste, rigtig glad på efterskolen.

Og så kom jeg jo hjem. Med gode intentioner om at fortsætte løbetræningen på fuld skrue og supplere med gulvøvelser derhjemme. Realiteten har været en anden, for der har hverken været tid eller overskud til lange løbeture, og rygraden har ikke altid været til at få styrketrænet så meget, som jeg burde. Særligt min ryg har brug for at blive styrket, så jeg kan holde til at løbe langt. Hvis den ikke er stærk, bliver min ryg træt på de lange ture, så falder lysten til dem og træning generelt, og så er vi inde i en ond spiral.

Så derfor har jeg nu meldt mig ind i FinForm igen. Jeg havde troet, at jeg skulle vente til det blev vinter og mørkt, men jeg kan mærke at jeg har bedst af at starte nu. Så jeg kan få noget af min styrke tilbage, og presse mig selv på en ny og anden måde, så jeg forhåbentlig opnår samme styrke og balance i min krop, som jeg havde på efterskolen. Jeg savner holdtræningen, der jo var en del af mit skoleskema på efterskolen, så jeg har også planer om at skulle på nogle hold. Tror dybest set det handler om at jeg har det bedst med at variere min træning, og det er lettest, hvis der er forskellige træningsmuligheder - altså hold-, styrke-, hjemme- og løbetræning. Så opnår jeg de bedste resultater og har det bedst i min krop. Og det netop formålet med det hele.

I dag var som sagt min første omgang styrketræning i lang tid (foruden en lille workout i varmen i Kroatien), så jeg sørgede for at træne hele kroppen igennem for ligesom at "varme op". Jeg løb ned til centeret (der er 2 kilometer - løb den første roligt og den anden i højt tempo) og trænede derefter øvre ryg, forlår og baglår, mave, skulder, triceps & biceps, bryst, ryg og baller, for tilsidst at slutte af med de øvelser, jeg har fået af fysioterapeuten for min ryg.

En super dejlig første træning, og jeg glæder mig til meget mere! Kan mærke at det er det rigtige for mig at være blevet meldt ind nu, så jeg kan supplere mit løb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar