lørdag den 1. august 2015

Sund Ribskage med Hindbærhonning & Mandler

Med os hjem fra Kroatien havde Rasmus og jeg en super lækker hindbærhonning, som vi købte på et marked i Pula, hvor der var et væld af forskellig honning! Honningen er flydende og helt pink, og smager friskt af sol og sommer. Jeg er særligt vild med den på brieost eller på et stykke ristet brød - blot som den er. Som pandekage-, skyr- og havregrødstopping gør den sig også ganske fortrinligt!

Jeg synes også den indbød til at blive eksperimenteret med i bagværk. Og derfor kastede jeg mig ud i denne sunde ribskage. Den indeholder ingen fedtstof, ingen mel og ingen raffineret sukker - kun det naturlige i honningen. Det er dermed en kage, næsten så sund som den kan være. Dog synes jeg ikke at det forringer smagen. Min familie er nogle gange lidt skeptiske overfor disse sunde kager, men mine forældre (drengene var ikke hjemme) spiste begge denne kage med stor velbehag. Den har en lækker smag med et fint samspil mellem det søde og syrlige, og en lækker konsistens med crunch fra mandlerne.

Det er hvad jeg vil kalde en god hverdagskage. Hos os ville den aldrig blive serveret som en syndig fødselsdagssag, men på en lidt mere almindelig dag, hvor lysten til noget sødt alligevel er der, vil denne kage klart blive hevet frem igen! Grundopskriften kan sagtens varieres, og der kan anvendes andet fyld end ribsene, der er i sæson netop nu. Og har du ikke hindbærhonning, så anvend blot en anden god smagfuld honning, som du kan lide.

Opskrift til 1 sund ribskage på ca. 15x15 cm:
1 æg
75 g. (hindbær)honning
75 g. havregryn
25 g. kokosmel
1 tsk bagepulver
1/4 tsk vaniljepulver
et nip salt
50 g. yoghurt naturel
25 g. mandler
100 g. ribs + en ekstra håndfuld til toppen
mandelflager
  1. Pisk æg og honning godt sammen i et par minutter så det bliver lidt luftigt.
  2. Blend havregryn, kokosmel, bagepulver, vaniljepulver og salt til helt fint mel i en minihakker/blender.
  3. Rør de tørre ingredienser i æggesnapsen sammen med yoghurten.
  4. Hak mandlerne fint, og vend dem i dejen med de 100 g. ribs
  5. Hæld dejen i en form med bagepapir.
  6. Drys med ekstra ribs og mandelflager
  7. Bag kagen ved 180 grader i 20-25 minutter til den er gylden og der ikke hænger dej ved, hvis man stikker i midten med et træspyd.
  8. Lad den køle let af og spis den blot som den er eller med en smule creme fraiche/skyr.
  9. Opbevar kagen på køl, hvor den faktisk holder sig et par dage.
TIP: Prøv at riste en skive på 1-2 centimeters tykkelse på brødristeren. Det er super lækkert - både plain og med et tyndt lag peanutbutter eller hjemmelavet syltetøj. Og det går endda til morgenmad - win!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar