fredag den 11. september 2015

Lagkage med Brombær- & Mælkechokolademousse

Rasmus, den ældste af mine små brødre, kender sin storesøster godt. Han ved nemlig at jeg elsker at bage. Jeg nyder faktisk alle stadier i et projekt som en fødselsdagslagkage: At søge efter inspiration, finde på, planlægge, handle ind, lave mousser, smage på tingene, samle kagen, sørge for at den bliver præsenteret pænt, at servere den, se folk blive glade, og at spise den. Jeg synes simpelthen det hele er så sjovt!

Derfor, fordi han kender mig så godt, havde han givet mig frie tøjler til den ene fødselsdagslagkage. Han bestemte, at den ene skulle være en helt almindelig rutebilslagkage, og så måtte jeg ellers give den gas med den anden. Kravet var blot, at han skulle kunne lide den.

Resultatet blev denne. Og den blev både flot og velsmagende, hvis jeg selv skal sige det. Fødselsdagsbarnet (og gæsterne) var også rigtig godt tilfreds, og snakkede om at vi godt kunne lave noget lignende, til den næste fødselsdag.

Den idé er jeg med på! Enten præcis den samme, med brombærmousse og mælkechokolademousse, eller med en anden forening af bær- og chokolademousse. Det var nemlig mægtig godt, siger jeg jer. Den let syrligtsøde brombærbærmousse og den fløjlsbløde mælkechokolademousse var bare helt perfekte sammen! Men jeg forestiller mig også, at fx. en ribs/hvid chokolade-kombination ville være virkelig, virkelig god!

Kagen valgte jeg at overtrække med marcipan på siderne, da jeg synes det giver sådan et fint udtryk. Og så er det lettere, end at overtrække hele kagen, hvor man let kommer til at bøvle med folder og sprækker. På toppen blev der fyldt brombær en masse - både for smags og syns skyld!

Lagkagen indebærer en del forskellige processer, og skal derfor påbegyndes dagen før servering. Det er ikke kompliceret eller svært, det tager bare tid og skal på køl af flere omgange. Bare så I lige er opmærksomme på det.

Nu har jeg vist snakket længe nok om lagkagen, og det må være tid til en opskrift. Hvis I vil se hvordan kagen så ud inden i, kan i scrolle ned i bunden af indlægget!

God fredag!

Opskrift til 1 lagkage med brombær- & mælkechokolademousse:
3 lyse lagkagebunde (enten købte eller hjemmebagte. Jeg brugte købte, og det fungerede fint)
Brombærmousse:
450 g. brombær
50 g. flormelis
korn fra 1 vaniljestang
1-2 spsk. citronsaft
4,5 ark husblas (jeg brugte 5 ark, men synes at moussen var en anelse for fast, og vil derfor anbefale at du bruger 4,5)
180 ml. piskefløde
180 g. skyr
Mælkechokolademousse:
170 g. (god) mælkechokolade
250 ml. piskefløde
Overtræksmarcipan:
200 g. marcipan
100 g. flormelis
25 g. glukosesirup
Pynt: 
ca. 70 ml. piskefløde (passer med at det er det resterende, hvis du har købt 1/2 liter piskefløde til hele lagkagen)
brombær
maizena til udrulning af overtræksmarcipan
  1. Brombærmoussen: Put brombær, flormelis, kornene fra vaniljestangen og citronsaft i en lille gryde, og lad det koge op til brombærerne begynder at briste.
  2. Læg imens husblassen i blød i koldt vand (ca. 5-10 min)
  3. Si brombærkompotten, så du undgår kerner fra brombærerne, og rør den udblødte husblas ud i den varme kompot. 
  4. Sæt kompotten på køl i 10 minutters tid.
  5. Pisk fløden til skum. Pas på ikke at overpiske.
  6. Rør skyr i den let afkølede brombærkompot, og vend herefter flødeskummet forsigtigt i.
  7. Lad brombærmoussen sætte sig et par timer på køl. På dette tidspunkt er den meget flydende, men den skal nok blive fast.
  8. Kagen skal samles på det fad, du ønsker at servere den på. Anvend en lagkagering eller siderne fra en springform, og for den med lagkageplast eller en strimmel bred plastik, klippet af et rent plastikchartek.
  9. Når moussen har haft et par timer på køl, kan du lægge en lagkagebund i den forberedte lagkagering, fordele moussen over og lægge en bund mere over. Sæt den så på køl igen.
  10. Mælkechokolademousse: Smelt chokoladen over vandbad. Lad det køle let af.
  11. Pisk fløden til skum. Pas på ikke at overpiske.
  12. Vend chokoladen forsigtigt i flødeskummet.
  13. Fordel moussen på lagkagen, og læg den sidste bund over.
  14. Dæk lagkagen til, og sæt den på køl natten over (så bliver den bedst, men et par timer kan nok også godt gøre det)
  15. Overtræksmarcipan: Ælt marcipan, flormelis og glukosesirup godt sammen til det er smidigt. Enten ved håndkraft eller på en røremaskine. Opbevar overtræksmarcipanen ved stuetemperatur i en lukket pose, til den skal anvendes.
  16. Pynt: Næste dag, umiddelbart inden kagen skal serves, skal den pyntes. 
  17. Start med at befri kagen fra formen. Det skulle være let nok: Løft lagkageringen af, og pil plastikken af.
  18. Pisk så fløden til skum, og brug det til at smøre kagen op med, så du får en jævn overflade og noget, som overtræksmarcipan og brombær, kan sidde fast i.
  19. Mål højden samt omkredsen på lagkagen med en lineal og et målebånd.
  20. Ælt din overtræksmarcipan igennem, og rul den ud til ca. 3 mm. tykkelse i rigeligt maizenamel, i et rektangel der passer til de mål, din kage har. Sørg for at skære marcipanbåndet lige lidt længere og højere, end du har målt kagen til at være.
  21. Børst overskydende maizena af.
  22. Rul marcipanbåndet sammen, så du let kan arbejde med det, uden at det knækker.
  23. Fastgør marcipanen ved at trykket det let fast, og så rulle rullen ud, rundt om kagen. Håber det giver mening, for det er faktisk ret lige til, når man har det i hænderne.
  24. Børst igen evt. overskydende maizena af, og sørg for at din lukning og kant er pæn.
  25. Fordel brombær på toppen.
  26. Server og få glade gæster!

1 kommentar:

  1. Hvor er du dygtig til at lave lagekage! Bliver helt lækker sulten nu! :)

    God lørdag :)
    http://kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet