tirsdag den 29. september 2015

Sund Æblekage

Det her er en af de sunde kager. En af dem, der kan nydes på en hverdagseftermiddag med kun god samvittighed. For den fylder kroppen med god, nærende energi og mætter dejligt. Samtidig smager den rigtig godt, og er både lækker at servere lun eller køleskabskold, hvor den fint holder sig et par dage. Min familie, der ellers ikke altid er kæmpe fans af de sunde kager, synes også at denne var ganske god.

Selvfølgelig skal man ikke sætte næsen op efter en syndig kageoplevelse, men jeg synes nu alligevel at denne er et ganske glimrende alternativ, der kan nydes lidt oftere end den "rigtige" slags kage. Og jeg synes netop, at der skal være plads til begge dele. De rigtige kager med sukker, smør og hvedemel en gang i mellem, og så de sundere til alle de andre gange, hvor kagesulten melder sig hen ad eftermiddagen. Akkompagneret med en kop kaffe, var jeg i hvert fald ganske godt tilfreds.

Prøv endelig opskriften, der var inspireret af madbanditten, og fortæl mig hvad I synes.

Opskrift til 4-5 personer:
4 (små) æbler
1 spsk. stevia rørsukker, sukrin gold eller anden sødning
1 tsk. kanel
3 spsk. mandler
1 spsk. hørfrø
2 spsk. kokosfibermel
1 tsk. bagepulver
1 æg
100 g. græsk yoghurt
2 spsk. sirup
3 dadler (de bløde, saftige)
lidt vand
  1. Skræl æblerne og skær dem i små tern.
  2. Vend dem med sødemiddel og kanel, og sæt det til side.
  3. Blend mandler og hørfrø til mel, og bland det med kokosfibermelet og bagepulveret i skål.
  4. Blend dadlerne til en klistret karamellignende masse (tilføj evt. lidt vand for at få blenderen til at køre)
  5. Pisk æg, græsk yoghurt, sirup og dadelkaramellen sammen.
  6. Rør de tørre ingredienser i.
  7. Vend æbleternene i.
  8. Hæld dejen i en rugbrødsform, foret med bagepapir og bag den ca. 25 min ved 200 grader.
  9. Server den med cremefraiche, skyr eller græsk yoghurt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar