tirsdag den 13. oktober 2015

20 Ting at lave i Efterårsferien

Det er efterårsferie og det er noget så rart. Kan ikke huske, hvornår jeg sidst har trængt så meget til ferie, som jeg gjorde i denne omgang. Trængt til ikke at skulle noget, men i stedet kunne gøre hvad jeg har lyst til. Der er nemlig mange små hyggelige projekter, som der ikke altid er tid til i hverdagen, men som jeg virkelig stornyder at have tid til.

Så nu har jeg kigget lidt i gemmerne på efterårsbilleder, og her samlet en liste med forslag til ting du (og din familie) kan bruge efterårsferien på:
  1. Gå lange ture i det klare efterårsvejr. Har hørt at der skulle være mange hasselnødder i år, så dem kan man jo passende fylde lommerne med! Og så kan det anbefales at tage kameraet med også - bladene er så smukke!
  2. Samle kastanjer og lave små hyggelige kastanjedyr - et hit hos børn!
  3. Spille brætspil - herhjemme er kortspil, matador, cranium og ludo favoritter.
  4. Bage en lækker kage - fx. disse chocolate chip cookies, der kræver lidt længere forberedelsestid end normalt, men til gengæld også giver det bedste(!) resultat, denne kage med mazarinbund og crumble eller måske den bedste omgang søde, bløde og snaskede kanelsnegle?
  5. Få shoppet til til den nye sæson - måske måske en god veninde under armen!
  6. Drikke varm kakao, the, chai og kaffe i lange baner - puttet ned under lune dyner, tæpper og plaider
  7. Læse gode bøger - og læse højt hvis der er små børn i familien
  8. Tage på en udflugt med familien. En dagstur eller et par dage, til en storby eller et stille sted med smuk natur. Det er sådan set underordnet. Mine forslag kunne være ARoS, zoologisk have, et par dage i København eller måske Hamborg, en tur til Ebeltoft (har et særligt nært og nostalgisk forhold til den by, da min gamle oldemor er derfra) eller en tur i biografen. Men der er også meget andet, at tage sig til!
  9. Farvelægge og tegne - også selvom man er stor. Det er dejlig meditativt!
  10. Bruge lang tid på at spise morgenmad. Væk familien med et dækket morgenbord med nybagte boller, og jeg er sikker på, at de bliver henrykte! Hvis det bare er dig selv, du vil forkæle med god morgenmad, har jeg masser af morgenmadsinspiration under kategorien godmorgenmad
  11. Plukke æbler, brombær og hvad der ellers findes af efterårsgodter i naturen.
  12. Tage på café (kom til min by og prøv Café Gårdhaven) med en flok veninder for lige at få vendt verdenssituationen. 
  13. Hvis du tør (og er lidt af en outdoor/krea-agtig type), kan du udfordre dig selv med et projekt som pileflet - det er faktisk ret sjovt, og der findes mange kurser rundt omkring. Jeg prøvede kræfter med det for et par år siden, da min mor er ivrig fletter, og fik flettet en ganske fin og skæv kurv...
  14. Besøge dine bedsteforældre - de bliver helt sikkert henrykte!
  15. Tænde et bål i haven. Det er så hyggeligt at lune sig omkring på en råkold efterårsdag. Gerne akkompagneret af en snobrøds- eller pandekagedej eller skumfiduser og kiks. 
  16. Få ryddet op, organiseret, gjort rent og rykket rundt. Det er altså meget rart at få gjort ind i mellem.
  17. Kaste dig ud i et rart, kreativt projekt, som du længe gerne har villet prøve kræfter med. Fx. pileflet, som jeg nævnte ovenfor, eller et måske et syprojekt? Eller hvad med at lave en fin billedecollage på væggen, fyldt med dine bedste minder!
  18. Gør noget godt for dig selv, og tag en rar dag, hvor du virkelig bare er god ved dig selv. Få slappet af og gjort præcis, hvad DU har lyst til.
  19. Lave græskarlygter - enten med småsøskende eller veninder (hov! Apropos græskar: Har en opskrift på græskarsuppe, jeg lige må få delt med jer)
  20. Inviter gæster. Til brunch, til en lang gåtur, til eftermiddagskaffe, til filmaften eller til at lave en middag sammen. Det er sådan det underordnet, så længe det er gode venner, du har lyst til at være sammen med. 


Har I andre forslag til, hvad ferien kan bruges på?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar