onsdag den 28. oktober 2015

Æblerov

I søndags kørte min mor, mine brødre og jeg på tur. Min mor havde nemlig hørt rygter om et sted i Odense, hvor der var pluk-selv frugt. Og som et afbræk fra lektielæsning og for at lave noget hyggeligt sammen, på den fine efterårssøndag, hvor vejret viste sig fra sin pæneste side, kørte vi afsted. Det var både sindssygt hyggeligt, og så fik vi plukket en masse(!) lækre efterårsæbler, så vi har til de næste måneder frem. Hvis de bliver opbevaret køligt (fx. i et skur) kan de nemlig sagtens holde sig nogle måneder. Og hvem er ikke vild med efterårsæbler, der er både søde og syrlige, sprøde og saftige?

Stedet, hvor vi plukkede, hed Lindved Frugtplantage, og hvis I bor i nærheden af Odense kan det anbefales. Der var mange forskellige sorter, trillebøre og frugtkasser til rådighed, og vejledning i forhold til sorter. Der er også mulighed for at plukke andet frugt - pærer og blommer fx - men det kom vi for sent til, desværre. Det må blive næste år! Hvis I ikker er bosat på Fyn, er jeg sikker på at der også findes andre pluk-selv-steder. Det er i hvert fald en hyggelig efterårsaktivitet, og så er det da super lækkert at kunne spise gode æbler, som man endda helt selv har plukket fra træerne, og som man dermed er sikker på ikke har været igennem alle mulige former for behandling og transport. Både godt for os og miljøet. Win, win!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar