søndag den 4. oktober 2015

Kanelbullens Dag & De Bedste Kanelsnegle

Hey, hey, hey! Er I klar over, hvilken dag, det er I dag? Det skal jeg fortælle jer! Det er Kanelbollens Dag - eller på svensk: Kanelbullens Dag. Det er nemlig en svensk tradition, at deres kanelbagværk fejres den 4. oktober, men jeg synes snildt vi kan arve den tradition her i DK. Jeg er i hvert fald også svært begejstret for kanelbagværk, hvadenten det så er kanelboller, -snegle, -buller, -stang eller -snurrer. Det hele er lækkert!

Og da det gik op for mig, hvilken dag det er i dag, slog det mig også at jeg jo har den bedste opskrift på kanelsnegle liggende, som jeg slet ikke har fået delt med jer! Det må da siges at være noget af et heldigt sammentræf.

For de her kanelsnegle, er altså bare de bedste. I hvert fald hvis man er til søde kanelsnegle, med masser af kanelsmag, der er bløde og svampede, masser af snask (der ikke løber ud) og karamelliserede kanter. Og hvem er ikke det? Med en håndfuld hakkede nødder drysset på toppen, har vi noget nær den ultimative kanelsnegl.

Og mindre kan vel ikke gøre det, på denne særlige dag.

Hvad siger I?

En del af hemmeligheden, tror jeg, ligger i det faktum at kanelsnegle bages i en form, tæt op og ned ad hinanden. Det forhindrer at sneglene tørrer ud, og gør dem dejligt bløde, og de snegle, der står yderst, får den herligste karameliserede yderside.

Mine tænder løber lidt i vand, ved at skrive om dem, så nu må I hellere bare få opskriften. Måske kan I nå at fejre Kanelbullens Dag endnu!

Opskrift på ca. 20 af de bedste kanelsnegle (to springforme som den på billederne):
Dej:
2,5 dl kold mælk
25 g gær
1 (lille) æg
500-600 g hvedemel
75 g sukker
8 g salt
6 g stødt kardemomme
75 g smør
Kanelremonce:
150 g blødt smør
50 g brun farin
50 g sukker
1/2 dl sirup
1 spsk kanel
100 g marcipan (kan udelades)
Til pensling og toppen:
1 æg
2 spsk sukker
100 g hakkede pekannødder (valnødder, afskallede hasselnødder eller mandler kan også bruges)

  1. Opløs gæren i mælken. 
  2. Tilsæt æg, sukker, salt og kardemomme, og rør det ud i mælken.
  3. Tilsæt 500 g hvedemel, og ælt dejen grundigt. Helst på en røremaskine. Du skal opnå en dej, der er glat og smidig, og slipper skålens sider. Hvis det er helt umuligt, og dejen bliver ved med at være for klistret, kan du tilsætte lidt mere mel. Men vær forsigtig! Der må endelig ikke komme for meget mel i. Det handler om at have tålmodighed til at lade dejen ælte længe nok, for der er intet værre end en tør kanelsnegl!
  4. Tilsæt herefter smørret i mindre tern, og ælt igen så længe, som du har tålmodighed til (max. 20 min), til dejen igen er glat og smidig og slipper skålen. Tilsæt ikke mere mel på dette tidspunkt.
  5. Lad dejen hæve et lunt sted ca. 1-1,5 time
  6. Pisk smør, brun farin, sukker, sirup og kanel sammen.
  7. Riv marcipanen groft på et rivejern.
  8. Rul dejen tyndt ud til et rektangel, der er ca. 0,5 cm. tyk.
  9. Smør remoncen på i et jævnt lag, og drys marcipan udover.
  10. Rul til en stram pølse, og skær i 20 lige store skiver.
  11. Fordel 10 kanelsnegle pr. springform, der er grundigt smurt og med bagepapir i bunden.
  12. Lad dem hæve et lunt sted 1-1,5 time
  13. Pensl dem med æg, drys med 1 spsk. sukker og halvdelen af nødderne over hver springform.
  14. Bag kanelsnegle ved 180 grader i ca. 25 min til de er gyldne.
  15. Lad dem køle let, inden du sætter tænderne i dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar