mandag den 5. oktober 2015

Succesoplevelser

Jeg tror alle vi kender til det: Følelsen af succes, når man klarer noget uvant/skræmmende/udfordrende. Sådanne succesoplevelser findes i mange afskygninger, og optræder i mange situationer, men fælles for dem er, at de er ekstremt vigtige.

Det er rigtig vigtigt, at føle at man dur til noget. At man kan. Og måske i særdeleshed at man kan noget, man ikke troede man kunne. Man føler sig flyvende, og kan klare hele verden og alverdens udfordringer. I hvert fald lige i øjeblikket. 

Sådan en oplevelse havde jeg i for et par uger siden, da jeg var ude og løbe en 10 kilometers lørdagstur med min far. Det virker måske ikke som noget vildt, men siden efterskoleafslutningen, har jeg simpelthen ikke haft tiden til (eller haft tiden til at prioritere) de lange løbeture. Jovist, jeg er stadig en stabil løber, og løber typisk 3 gange om ugen +/-, men de lange ture, er der langt imellem. 

Så selvom jeg har løbet flere halvmarathons, og har en ret god grundform, så tvivlede jeg på at der stadig var så mange kilometer i benene. Jeg var dermed ret nervøs inden lørdagsturen, men besluttede alligevel at gøre det. At give det et forsøg.

Og det var bare sådan en god oplevelse! En ægte succesoplevelse. For vejret var skønt, benene friske, humøret højt og selskabet hyggeligt. Det var simpelthen så skønt at opleve "langdistance-følelsen" igen. Det er nemlig noget ret særligt, som løbere nok kan nikke genkendende til: Når kroppen bare arbejder og man har tid til bare at trække vejret helt ned i maven og nyde turen. Mine ben og min form overraskede positivt, og de 10 km forløb fint uden problemer. Jeg kunne sagtens have løbet videre.

Jeg tror det er vigtigt, at få sådanne gode, positive oplevelser i hverdagen. Hvor man overskrider en grænse og lykkes med det. Som min far sagde, så var det mig selv og mine tanker, jeg skulle overvinde. Han var slet ikke i tvivl om, at jeg uden problemer kunne løbe 10 km, men jeg stolede ikke selv på det. Jeg stolede ikke på min egen krop, men bremsede og begrænsede mig selv.

Den tanke, følelse og adfærd øver jeg mig i at give slip på. For jeg kan jo godt. Jeg behøver ikke være så hård ved mig selv, for jeg kan ofte meget mere end jeg tror. Så det handler bare om at kaste sig ud i det, og stole på sig selv. Stole og tro på, at man godt kan klare det!

Sørg for at jagte disse succesoplevelser (i alle livets aspekter), og giv dig selv lov til at nyde sejren og lykkerusen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar