onsdag den 4. november 2015

Fødselsdagsboller

Det her er opskriften på min mors klassiske fødselsdagsboller. Efter min mening de allerbedste, og dem, som jeg forbinder med børne- og familiefødselsdage gennem hele min barndom. De er luftige og saftige, bløde og søde, let sprøde udenpå og med lidt ekstra smag fra kardemommen. Der er meget lidt, der slår sådan en helt hvid, nybagt bolle med et godt lag smør. Helt uden sundhedsjusteringer – bare en helt traditionel fødselsdagsbolle, som der altså også skal være plads til.
Lige til fødselsdagsboller vil jeg anbefale at bruge mel af god kvalitet. I så simpelt et bagværk som hvedeboller, kan man virkelig smage hvilke råvarer, der anvendes. Da min mor havde fødselsdag i går, bagte vi bollerne med halv ølandshvede og halv almindelig hvedemel, og bollerne har aldrig smagt så godt. Det gav en helt anden smag og konsistens til bollerne, og selvom de var bagt aftenen før, var de ikke i nærheden af at være tørre. Tværtimod var de bløde og saftige. Så det er altså ikke bare mel-snobberi når jeg siger, at det godt kan betale sig at investere i godt mel. Det gør virkelig en forskel, så I må love mig at prøve det!

Opskrift på ca. 20 fødselsdagsboller75 g margarine eller smør
5 dl mælk
50 g gær
1 æg
2 spsk sukker
1 tsk salt
1 tsk kardemomme
ca. 1 kg. hvedemel (meget gerne minimum 500 g. ølandshvedemel!)
1 æg + 1 spsk mælk til pensling

  1. Smelt margarine/smør i en lille gryde
  2. Tilsæt mælken, lad det blive lillefingervarmt og hæld det i en skål (meget gerne en røremaskine, hvis du ejer sådan en)
  3. Opløs gæren heri.
  4. Tilføj æg, sukker, salt og kardemomme, og rør det ud i.
  5. Tilsæt hvedemel lidt ad gangen, og ælt dejen grundigt og længe. Her er røremaskinen altså rigtig god, men det kan selvfølgelig også godt lade sig gøre i hånden. Du skal ende med en blød, elastisk dej, der endelig ikke må blive for tør, men som selvfølgelig heller ikke skal være alt for klistret.
  6. Lad den hæve i 1-2 timer, til den er fordoblet i størrelse.
  7. Ælt dejen igennem, og form den til 20 runde boller, der sættes på bageplader med bagepapir.
  8. Lad dem efterhæve 1/2-1 time, til de er fordoblet i størrelse.
  9. Pisk æg og mælk sammen, og pensl bollerne.
  10. Bag dem ved 210 grader i 12-15 min til de er gyldne og lyder hule når du banker dem i bunden – så ved du at de er gennembagte.
  11. Lad dem køle af på en rist, og server dem lune eller ved stuetemperatur med koldt smør, samt kaffe, the eller varm kakao.

1 kommentar:

  1. Først et stort og forsinket tillykke :-)
    Og sikke dejlige fødselsdagsboller, altid flotte at pensle med øg :-)
    God weekend.

    SvarSlet